Läromedel och den digitala världen

Läromedel och den digitala världen

 

Senaste numret av lärarnas tidning har som tema läromedel. Många intressanta aspekter av läromedlens roll i skolan belyses. Ett av dessa är hur lärarna ser på boken och nätets roll som läromedel.

 

Mona Hillman Pinheiro, tidigare direktör för föreningen Svenska läromedel, säger i en intervju att det behövs mer forskning och utvecklingsarbete kring läromedel i skolan. Bland annat menar hon att det behövs göra klart vad som fungerar bäst i digital form och vad som fungerar bäst i traditionella läroböcker. Hon menar att skolan inte i tillräcklig hög grad tar till sig och vidareutvecklar det som eleverna lär sig utanför skolan (i den digitala världen, antar jag att hon menar) samtidigt som hon säger att det finns en övertro på att de ungas tekniska datorhanterande verkligen motsvarar ett reellt kunnande.

Detta anser jag vara en viktig aspekt av elevers användande av nya medier i skolan. De nya medierna måste ingå i ett pedagogiskt sammanhang där medierna och innehållet i undervisningen bildar en tydlig enhet.

Här tror jag att mycket finns att göra i utvecklandet av digitala läromedel. Var inne och tittade på portalerna www.teacherondemand.se och www.webbmagistern.se för att se lite vad som fanns på nätet när det gäller lärarhandledning och läromedel. Webbmagistern var uppbyggd på så sätt att eleven skulle placera rätt namn på rätt plats på en bestämd tid. Påminde mycket om de spel som barn kan köpa för att lära sig mattematik eller svenska mm fast sämre. Övningarna var helt och hållet uppbyggda på principen rätt svar.

Detta sätt att förhålla sig till kunskap är lätt att hamna i när eleverna sitter själva framför datorn. Det är väl ingen konst att göra fylleriövningar på dator och sedan påstå att övningarna är interaktiva ( jag skriver rätt svar och får sedan feedback i betyg!)

Fast visst, övningar som dessa görs ju i skolan på papper så varför skulle man inte kunna göra dem på datorn?

”Teacher on demand” är en webbtjänst där lärarna själva kan publicera tips och genomgångar. Bidragen är filmklipp, lärarnas egen ”YouTube”helt enkelt.

Kul att få se inspelade lektioner eller presentationer som lärarna själva lagt ut och ta del av tips och idéer. Här finns också hjälp med att filma, och lägga in sin film.

 

Huruvida framtidens skola skulle använda sig av läromedel i form av böcker eller digitala medier diskuterades också i detta nummer av lärarnas tidning. Olle Steneryd, rektor på Skogstorpsskolan i Falkenberg menar att boken är förlegad och att framtidens skola kommer att använda datorn som läromedel.

 ”Tidigare var det läraren som ensam satt på kompetensen och all kunskap, säger han. Nu har eleverna rätt stor kompetens och fri tillgång till kunskapen”

 

Här kan jag nog tycka att detta är ett typiskt exempel på för stor tilltro till elevens förmåga att själv strukturera sin kunskap och göra den meningsfull.

Thomas Svensson, lärare i SO på skolan påpekar i en artikel att eleverna behöver hjälp med att söka information på nätet på rätt sätt. ”Man kan inte bara säga till eleverna att forska kring Tigern, säger han. Man måste ge dem frågor som bygger på vad, hur och varför”.

 

Detta tycker jag är oerhört viktigt! Som lärare och pedagog får vi inte förlita oss på teknikens alla möjligheter och tro att eleverna kan hantera kunskapen bara för att den finns där. Eleverna behöver hjälp med att strukturera sin inlärning så att de, trots att de arbetar självständigt, lär sig att reflektera och formulera sig kring det de lär.

Risken med det stora flödet av information som nätet erbjuder är ju att det är svårt att strukturera sin kunskaps-inhämtning.

Att elever behöver hjälp med struktur är också något som Mona Hillman Pinheiro, menar talar för bokens överlägsenhet över de digitala medierna.

 

”Läroboken erbjuder sammanhang och ro i denna röriga digitala tid”, menar hon och fortsätter med att citera en norsk forskare som funnit att barnen i skolan ofta föredrar läroboken då de känner sig trygga med den struktur som boken erbjuder.

 

Vad är det då som mest skiljer de digitala medierna från den traditionella läroboken?

 

De digitala medierna skiljer sig från den tryckta boken på tre sätt:

  • De ger tillgång till mängder av information.
  • De gör det möjligt att kommunicera med andra människor.
  • De underlättar produktionen av text, bild och ljud.

 

( enligt Staffan Selander, professor i didaktik)

 

”Den tryckta boken är fortfarande överlägsen på berättelser och resonemang. De digitala är bäst på information, kommunikation och bild och ljudhantering”.

 

Här kan man fundera över hur de digitala läromedlen skall se ut i framtiden?

Vad som enligt min mening kan utvecklas är digitala läromedel som har en pedagogik idé samtidigt som man anpassar innehållet till den åldersgrupp det riktar sig till.  Dessutom bör läromedlet vara nivågrupperat så att eleverna kan finna den nivå på övningarna som passar just dem.

( Temagruppen IKT i engelskundervisningen arbetar med just detta och har gjort ett jättebra jobb! Jag tror att just språk har arbetat länge med att utveckla närbaserade övningar för bland annat distansutbildning. Enligt Lärarnas tidning så är Skolverkets satsning just nu att utveckla mattematikämnet när det gäller digitala läromedel.)

 

Hur hänger allt detta ihop med den frågställning vi i vår temagrupp arbetar med?

 

De ledord som vi bestämt att nu arbeta vidare med är ledorden LÄRANDE och ANALYS. Eftersom vi undersöker hur rörlig bild och andra medier kan fungera som en kunskapsform så är frågor kring hur nya medier fungerar i en inlärningssituation central. Här kan man urskilja några centrala aspekter av det som eleverna skall lära. Dels finns ett innehåll, dels en form (medium) dels en struktur som stoffet är underordnat. Utmaningen för framtidens skola ligger i att finna en bra balans där dessa delar samverkar så att de förstärker varandra och bidrar till ett lärande för eleven.

En tydlig pedagogisk struktur bör finnas. Formen skall bidra till att innehållet problematiseras och synliggörs samtidigt som mediet i sig också har ett eget ”språk”.

Här kan man komma ihåg vad som var utmärkande för de digitala medierna och som gjorde dem överlägsna de traditionella – möjligheten att använda text, ljud och bild i en multimedial produktion. Det skall verkligen bli spännande att se hur skola, teknik och läromedelsproduktion kommer att utvecklas när det gäller dessa aspekter i framtiden.

 

//Maria

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0