En presentation av temagruppens arbete

När Vår temagrupp presenterades på konferensen som arrangerades av Ung kommunikation och KK-stiftelsen den 17-18 mars tog vi hjälp av en power point presentation. Här finns den nu på bloggen, utan kommentarer och förklaringar. Uppstår frågetecken får ni fråga helt enkelt.

konferens i Växjö 17 mars

Tankar efter en dag på nationell konferens 17 mars i Växjö.

Idag har första dagen av en nationell konferens hållits vid Växjö universitet. Representanter för KK-stiftelsen och Högskoleverket presenterade sin syn på vad digital kompetens innebär och vad den digitala revolutionen betyder för skola och högskola. Vi fick också ta del av erfarenheter från vårt grannland Norge som har arbetat med lärande nätverk under några år. Det arbetet var enormt omfattande med närmare 50-tal nätverk med flertalet skolor inom varje nätverk. Erik Eliasson från Högskolan i Vestfold berättade om hur man som projektledare skall arbeta för att få levande, välfungerande nätverk. En lyckad projektledare är, enligt honom, en hårt styrande ledare i börja av projektet  för att i slutet av projektet finna sig vara helt överflödig.

Det var intressant att höra erfarenheter från dem som redan hållit på några år. Fick mig att inse att en rapport snart skall skrivas. Hjälp! :) samt fundera över hur vi strukturerar resten av läsårets arbete.

Kände att vi nog hade fokuserat på våra ledord Kvalité och bedömning i hög grad. Vårens arbete kommer ju också att handla om det då vi skall träffas för att diskutera kvalité och bedömning i anslutning till elevers filmer och högskolestudenters digitala historier.

Det är ju detta fokus som våra projektskolor också har i sitt arbete med värdegrunden.

En tanke dök upp ? om vi detta år fokuserar på ledorden kvalité och bedömning så kan vi nästa läsår fokusera på våra andra ledord lärande och analys.

Då blir frågor som handlar om hur olika medier påverkar lärandet centrala. Samt hur vi lär våra elever att se kvalité i sitt arbete med medier annat än i tal och skrift, hur de skall bli medvetna och kunna analysera sina arbeten. Spännande frågor!

Att ge elever verktyg till att uttrycka sig i olika medier och att medvetet välja olika medieringar beroende på vad de vill kommunicera.

Producera och att kritiskt analysera hör förstås ihop. Genom att eleverna blir duktiga producenter så blir de automatiskt kritiska konsumenter. Och vise versa ? att lära sig tolka och analysera ger bättre resultat i den egna produktionen.

Kul var också att träffa andra projektgrupper och höra vad de sysslar med. Men nu är kvällen sen. Lovade att lägga ut vår presentation ? lugn, den kommer.

/ Maria


RSS 2.0