Att reflektera och utvärdera - några synpunkter

Nu är vi tillbaka!

 

Nu har lång tid gått sedan vi senast skrev på vår blogg. Hela hösten har gått åt till att sammanställa vår delrapport som finns att läsa på ung kommunikations hemsida.

Att skriva en rapport är intressant ur den aspekten att det blir väldigt synligt vad man åstadkommit och det tvingar en också att reflektera över vad som saknas, hur man skall gå vidare och det ställer frågor kring hur intressant arbetet är för andra utanför projektet.

Vi är faktiskt ganska nöjda men vårt arbete so far :)

Tycker att vi lagt en grund för en hel del intressanta frågor att jobba vidare med. Hoppas också att andra kan få inspiration av vårt arbete.

 

Tänkte börja vårt bloggande igen med lite reflektioner kring en annan av ung kommunikations temagruppers arbete, nämligen Film och medier i lärarutbildning och lokal skolutveckling.

 

Reflektera och utvärdera

 

Har just tagit del av det mycket spännande arbete som görs vid Teleborg centrum via deras blogg på ung kommunikations hemsida. Där beskrivs hur man under en termin låtit elever använda sig av film för att gestalta frågor kring värdegrunden. Eleverna har gjort så kallade relationsfilmer där man behandlat teman som mobbning, utanförskap med mera.

 

I en elevblogg skall eleverna sedan reflektera och utvärdera sitt arbete med filmerna. När man läser elevernas reflektioner så ser man att de upplevt arbetet mycket positivt. Uttryck som ”asroligt”, ”kul” förekommer ofta. Någon tyckte det var ”svårt men roligt”.

Någon elev ställer också frågan varför man inte kan arbeta på detta sätt mer i skolan? Någon hade synpunkter på vilket program man använt i redigeringen. Många elever kommenterade också hur gruppen fungerat under arbetet. Gemensamt för alla elevreflektioner är dock att tyngdpunkten i reflektionerna handlar om hur man som elev upplever arbetet med fokus på just den personliga upplevelsen.

Detta är intressant. Som läsare blir man förstås mycket glad över att eleverna tycker att det är givande att arbeta med film i skolan. Men man blir också nyfiken på att veta lite mer om vad som varit ”asroligt”, ”givande”, ”svårt”, ”kul” etc. Speciellt nyfiken blir man ju på vad eleverna tycker att filmarbetet gett dem som skiljer sig från det traditionella sättet att arbeta i skolan? (”varför kan vi inte göra mera film i skolan?”)

 

Här kan man fundera över vilka riktlinjer som elever behöver för att kunna reflektera och utvärdera sitt arbete. Min tanke, och även personliga erfarenhet, är att elever, likväl som vissa studenter på högskolan, behöver hjälp med att strukturera sin reflektion så att de höjer sig över den egna personliga upplevelsen. Att fundera över hur man har upplevt en uppgift, ett grupparbete och formulera detta är naturligtvis en form av reflektion. Dock säger den reflektionen inte mycket om arbetet som sådant (eller det som vi i vårt projekt kallar för mediespecifikt) utan mera om den person som reflekterar. Att en elev upplever filmarbete som ”svårt” behöver ju inte betyda att en annan elev gör det. Eller att arbetet faktiskt var svårt.

 

Det faktum att nästan alla elever reflekterar på detta sätt gör mig nyfiken på vad de fått för anvisningar inför bloggandet? Här gissar jag att de fått uppgiften att gå in och skriva lite om hur de upplevt arbetet med relationsfilmerna samt kommentera hur arbetet i gruppen fungerat.

När eleverna skriver sin gruppreflektion så försöker de också svar på frågan vad de lärt sig så man kan anta att de också fått direktiv att svara på vad de lärt sig av arbetet samt utvärdera och komma med förslag på förbättringar.

( Jag bara gissar mig fram utifrån elevernas svar. Jag vet inte vilka direktiv eleverna fått)

 

Kan man då på något sätt få eleverna att reflektera på ett sätt så att de formulerar sig mer utförligt kring den kunskap de fått, de frågor som arbetet aktualiserat och ge synpunkter på själva resultatet?

Jag har funderat över dessa frågor och försökt göra ett förslag till riktlinjer. Ni som läser detta får gärna kommentera och komma med synpunkter och ytterligare förslag.

 

Ett sätt att utveckla denna typ av reflektion skulle kunna vara att ge eleverna mer utförliga riktlinjer för vad deras reflektion/utvärdering skall innehålla.

En idé är att dela in reflektionen i olika steg/nivåer där eleverna ”tycker till” om följande aspekter.

 

Steg 1 - reflektera över hur du personligen upplevt arbetet med filmen.

(Här kan också en sorts processbeskrivning få finnas. Hur upplevde jag filmarbetet före, under och efter. Hur fungerade gruppen etc.)

Steg 2 - reflektera över själva filmen som sådan, hur blev det, vad var bra, vad skulle kunna göras bättre etc.

Steg 3 – reflektera över vad du lärt dig av arbetet. Vad kan du nu som du inte kunde innan?

Vad har du lärt dig om ämnet (det vi gjort film om)? Vad har du lärt dig om hur man berättar med film? Vad har du lärt dig om tekniken (att filma, redigera etc.)?

Här kan eleven också diskutera varför det var speciellt bra/dåligt med att använda filmens media för innehållet.(i detta fall relationer)

 

Att innan eleverna ger sig in i bloggandet tala lite om dessa tre nivåer av reflektion kan kanske få dem att utveckla sitt skrivande?

 

Jag är helt säker på att eleverna har med sig alla dessa nivåer av reflektion efter att ha slutfört sina filmer men kanske behöver de hjälp med att kunna formulera sina tankar?

 

/ Maria


Kommentarer
Postat av: Lennart Axelsson

Hej Maria,

Jag har också följt elevernas synpunkter på TC. Väldigt intressant. Jag tycker du tillför mycket värdefulla synpunkter på hur självvärderingen kan utvecklas. Att de också gör det på bloggen tillför också en extra dimension eftersom erfarenheterna delas. /Lennart

2009-03-27 @ 11:52:02
URL: http://www.ungkommunikation.se
Postat av: Lennart Axelsson

Hej Maria,

Jag har också följt elevernas synpunkter på TC. Väldigt intressant. Jag tycker du tillför mycket värdefulla synpunkter på hur självvärderingen kan utvecklas. Att de också gör det på bloggen tillför också en extra dimension eftersom erfarenheterna delas. /Lennart

2009-03-27 @ 11:53:09
URL: http://www.ungkommunikation.se
Postat av: Mathias Ahrn

Hej Maria

Jag tycker att de tre steg som du lyfter fram i ditt inlägg är mycket bra. Frågan jag ställer mig är om man ska låta eleverna reflektera kontinuerligt under projekten eller om man ska spara reflekterandet till slutet. Vi har problem att hålla elevbloggandet vid liv, det blir bara av om vi styr in och gör det under väldigt strukturerade former. Jag kommer under vecka 14 att försöka att använda dina tre steg i den åttan jag har filmat nyheter med. Du kan väll slänga ett öga på vår blogg under vecka 15.

2009-03-29 @ 20:38:33
Postat av: Maria Stam

Hej Mattias,

Kul att du tyckte att mina reflektioner var användbara. Jag förstår mycket väl att det inte är lätt att få elever att reflektera kring alla aspekter av vad de gör. Anledningen till mitt tyckande är ju att jag själv brottas med dessa frågor när det gäller mina studenter. Om man skall reflektera under arbetets gång eller efter är en smaksak. Reflektarar de under arbetets gång blir det lite av en processbeskrivning och det kan tänkas att de har fullt upp med att faktiskt göra filmen! Så om de skriver i sin blogg vid avslutat arbete så blir det lite av en utvärdering. Då kan ni ju faktiskt ge dem mer riktlinjer om hur en sådan skall se ut. Endera eller. Lycka till!

2009-03-30 @ 10:57:59
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0