Hösten ledord är lärande och analys

Hösten kommer att fortsätta med arbete utifrån våra ledord lärande och analys.

Som en del av arbetet med att ta fram ett diskussionsunderlag vill vi göra kvalitativa intervjuer med elever utifrån deras arbete med film i skolan. Här vill vi utgå från de filmer som eleverna i Mörbylånga arbetat med och som vi tidigare analyserat i temagruppen. (se tidigare blogginlägg från i maj 2008: ”Analys av elevers filmer ”) Vi vill också se närmare på de filmer som man gjort på Teleborg centrum Växjö i årskurs 7-9 i samarbete med mediegymnasiet på Kungsmadskolan där eleverna på Gymnasiet har hjälpt till med den tekniska delen av filmarbetet.  Även intressant med Ringsbergsskolan där arbetet med bilder har en tydlig roll i undervisningen. Också andra som arbetat med rörlig media i projektet kan bli aktuella.

Hittills i projektet har vi undersökt vad kvalitet är inom det mediespecifika (rörlig bild) och hur nya medier påverkar frågor kring bedömning av elevers arbete. Något vi diskuterat mycket är förhållandet mellan produkt och process. Hittills har vi mest tittat på produkten som en isolerad företeelse. I arbetet vidare vill vi se hur eleverna själva upplever och ser på sitt filmarbete. Vad anser de att de lärt sig? För att göra detta kommer vi att tillsammans med elever titta på deras filmer och intervjua dem om hur arbetet gått till.
Vi frågar oss: Vad anser eleverna att de lärt sig/arbetat med före, under och efter sitt filmarbete?
För att uppnå detta vill med öppna frågor skapa samtal som får eleverna att reflektera över sitt arbete.

Exempel på frågor kan vara:
FÖRE
  • Vad gav er idén till filmen?
  • Vad fick ni veta innan ni satte igång? (teknik, innehåll, form)
UNDER
  • Hur satte ni igång med filmarbetet? (Synopsis?bildmanus?rekvisita?,miljö? Hur fick ni era olika roller?)
  • Hur gick filmningen till?
  • Vad gjorde ni sen?
  • Hur gick det till att få filmen färdig?
  • Var det någonting som ni fick ändra på under arbetets gång?
EFTER
  • Blev resultatet som ni tänkt er?
  • Finns det något i filmen som ni är speciellt nöjda med?
  • Finns det något som ni tycker ni kunde ha gjort bättre?
  • Finns det något ni skulle ha gjort annorlunda om ni skulle börja göra filmen nu? Vad?
  • Om någon frågar er vad er film handlar om, vad skulle ni svara då?
  • Vad har ni lärt er? (erfarenheter, teknik, samarbete, bildspråk, dramaturgi)
  • Om ni ska säga någonting som ni lärt er som ni inte kunde innan, vad skulle det vara?

Det vi får fram hoppas vi kunna använda i en analys av de filmer som eleverna har gjort. Intressant att se hur processen har präglat resultatet. 

/ Magnus &  Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0