Liten utvärdering från Ringsbergskolan

Hej

Tanken var att vi i gruppen skulle blogga lite efterhand, men det har det inte funnits tid till. Men jag tänkte i alla fall berätta lite hur det har gått för Lars och mig under vårt projekt om förintelsen. Maria har redan skrivit om vårt projekt när de var och besökte oss.

De yttre förutsättningarna för arbetet var att jag och Lars fick förfoga över klass nio på två temapass plus SO baskursen (260 minuter) i tio veckor. Som tidigare nämnts i bloggen så bygger Förinetlsresan på att man befäster tre begrepp, offer, förövare, åskådare hos eleverna. De får sedan göra en gruppresa i tredjeriket, där de i grupp och enskilt skall ta ställning till olika dilemman, historiska källdokument och andra dokumentära källor som de möter under resans gång. Dessa skall analyseras utifrån frågorna; vem är offer?,förövare? och åskådare? Gruppens resonemang och egna tankar skrivs ned i en loggbok. När man är klar med en station går man till läraren och redovisar vad man har kommit fram till. Dialogen mellan gruppen och pedagogen är mycket viktig. Man har stor möjlighet att "se" hur eleverna tänker. Här uppmärksammar man även de som inte skriver så mycket i sina loggböcker.


Som en ny del i denna resa vill vi ge eleverna en chans att med hjälp av en digitalhistoria visa hur de känner och tolkar de tre begreppen. Vad vi vill titta närmare på är om man synliggör något annat med hjälp av en digitalhistoria än vad som kommer fram när eleverna skriver i sin loggbok, samt hur man kan bedöma detta.


Vi hade egentligen ingen strategi för hur vi skulle lägga upp arbetet med de digitala historierna. Men Lars försäkrade mig om att begreppen offer, förövare och åskådare var så bra att eleverna skulle gå igång på dem och det skulle bli bra berättelser. Lars är van från sina "site" projekt att låta eleverna arbeta med begrepp och han vågar lita på att eleverna själva hittar egna frågeställningar och egna lösningar hur de skall gestaltas.


Parallellt med resan så har vi jobbat med första världskriget, mellankrigstiden och andra världskriget. Eftersom det är ett bild/historia projekt ville jag prova om man kunde använda bildanalys som provform. Eleverna är vana att analyserar bilder efter att ha haft Lars på konstsamling. Min tanker var att de först skulle läsa i läroboken om de olika delarna sedan göra en tankekarta som de fick ha med sig på provet. Sedan valde jag ut tre bilder från varje stycke, en del bilder hade vi pratat om och en del bilder hade eleverna inte sett tidigare. Mening var att de med hjälp av tankekartorna skulle förklara de bilder som jag och Lars hade valt. Frågorna löd; Vad händer på bilderna? När hände det och Varför? Vem är offer förövare och åskådare på bilderna. Lars valde att ha med Guernica efter som den är så central både som konstverk och som historiskt dokument.


När jag rättade proven så insåg jag att det är väldigt svårt. Jag insåg också att det var lite "overkill" att ha med så många bilder samt att be eleverna att reflektera över varje bild utifrån de tre begreppen. Vinsten var dock att svaren var betydligt mer personliga än vad jag brukar få på "vanliga prov" De vågade skriva något på varje bild och även om det var fel fakta så hade de ändå tolkat bilden på ett personligt sätt. Man får även beakta att både jag eleverna inte var vana vid denna typ av prov. Lägger även till att de fick lämna in sina tankekartor, så jag tycker att de har fått i sig lika mycket "fakta" som vid "traditionell" undervisning och traditionella prov.


 Jag tror att jag har hittat något som jag kan arbeta vidare med. Det känns som om att bildanalys som provform verkligen ger eleverna möjlighet nå de högre målen i kursplanen. Med en bra bildanalys skulle en elev kunna nå VG - målet "eleven reflekterar över historiska beskrivningar (bilden) vad det gäller deras ursprung och syfte samt relaterar dem till alternativa beskrivningar." Eller MVG - målet "eleven bedömer och värderar historiska källor (bilden) samt argumenterar för sina ställningstaganden."  Skit bra helt enkelt!!


Eftersom vi var tvungna att först komma igång med själva resan och befästa de tre begreppen innan vi började med de digitala berättelserna så förlorade vi lite tid. De fick sammanlagt två temapass a 100 minuter per grupp att färdigställa sina berättelser, det hade naturligtvis varit bra om de fick mer tid. Men jag tycker ändå att de var ganska förberedda, dels hade vi tala om begreppen och dels hade vid genomgångar använt många dokumentära bilder.


Sista veckan var det redovisning och då kom jag på snilledraget att vi skulle spela in redovisningarna med våra nya zoom H2 mickar som vi har fått genom projektet (tack ung kommunikation, tack KK-stiftelsen, tack löntagarfonderna, tack Kjell Olof Feldt)

Vi gjorde utvärderingen på följande sätt. Först tittade vi på en grupps berättelse sedan fick publiken tala om vad de kände och hur de tolkade berättelsen sedan visade vi berättelsen igen och då fick de som hade gjort berättelsen berätta hur de hade tänkt. (Jag har tänkt att lägga upp filmerna på vår egen nyligen startade you tube kanal, www.youtube.com/ringsbergskolan, men jag lyckas inte. IT-enheten har gått på semester och det skall även jag bara jag får denna text färdig. Återkommer till hösten)


Här kommer ett sammandrag av redovisningen


Berättelse 1. Alice, Daniella, Jonathan och Frida

Tankar från publiken

- man kan lätt se att ni har valt bilder efter begreppen.

- Även texten är skriven från de perspektiven.

- Sorg, inget hopp

Förklaring från gruppen

- helt rätt vi vill i text och bild visa hur , judarna de civila och förövarna kände.

- det var svårt att välja bilder, men vi ville ha med bilden med den döda mannen som folket bara gick för bi och ingen ville se, den sammanfattar allt.

- Vi delade upp arbetet och skrev dikter eftersom vi inte ville att det skulle bli för mycket text - poesi en bra form koncentrerat på något sätt.

- Jag har ingen förklaring varför det blev så bra som du tycker Lars.


Berättelse 2 Gunnar, Samuel Emil, Jacqueline

Tankar från publiken

-starka bilder man ser samhörigheten mellan bilderna hur de hänger ihop.

-snyggt med kopplingen till Busch, då tid nutid liksom.

- först var alla glada, sedan börjar kriget, när ni visar atombomben då vänder det liksom.

-upptrappning för varje bild, USA vill ge igen tio gånger om precis som idag.

Förklaring från gruppen

-vi ville visa USA politik idag och igår, hur allt trappas upp, en koppling mellan Trumans atombomb och Busch "war on terror" Synen på Japaner och Muslimer samma då som nu, USA svarar med övervåld och ser sig själv som ljuset.

-synd att vi inte fick med musiken det får du fixa Lars.


Berättelse 3 Emil, Jonathan, Tanja

Tankar från publiken

- Vem var det som pratade?

- kändes nästan lite komiskt

-förstod inte varför ni hade med den moderna bilden.

- ungdomshuset i Köpenhamn intressant att ni tog med den men hur tänkte ni?

 Förklaring från gruppen

- den nya bilden ville vi ha med för att få med nutid

-Vi skrev små texter om de olika begreppen sedan tog vi ut de starkaste orden.

-talet, har vi med för att vet blev fint inte för det han säger, det skapar en känsla från den tiden.


Berättelse 4 Markus, Fatte Linnea, Jasmin

Tankar från publiken

- bilderna en del Europa en del från USA

- de första tre bilderna stämmer med begreppen

-väldigt många åskådare! - rika tyskar som inte gör något

-bra musikval men typisk i-movie har man arbetat med i-movie känner man igen ljuden, det är bättre man gör musiken själv.

Förklaring från gruppen

- vi ville visa hur de andra kände

- kontraster, vilka som har det bra och vilka som har det dåligt.

- klockorna markerade domedagsklockan

- visa att tiden går, vår tid är utmätt.


Berättelse 5 Johan, David, Rebecca, Josefin

Tankar från publiken

- bra man förstår direkt vad han gjorde och hur han kände

- ni visade hur Wolfgang kände det.

-pistolmynningen vad menade ni?

- är det pistolen han säger emot

- detta är var han ser på sin första dag på jobbet.

-mystik och läskig musik

- bra men jag förstod inget.

-Bilden liknar affischen "We want you for US army" Onkel Sam eller nåt.

Förklaring från gruppen

- Vi ville visa vad Wolfgang kände, och vilka val han hade.

- vi ville göra två bilder som var tagna idag men som man skulle få samma känsla ifrån, gaskammarbilderna gjorde vi själva.

-  pistolen visar att han väljer döden

- Mannen i hat skall föreställa Wolfgang

- Först ser vi Wolfgang sedan är vi Wolfgang


Pedagoger

Leif: trevligt en extra dimension till loggböckerna som jag precis har läst.

Lars: jag är mycket nöjd och imponerad av vad ni har åstadkommit. Med lite mer tid så hade det blivit ännu bättre. Berättelserna är ganska korta ni skulle ha gett tittaren mer tid att sjunka in er era bilder.

Ni har visat att ni kan läsa och använda bilder som ett språk och inte som en illustration.


Glad sommar, jag hoppas som sagt att jag på något sätt ska kunna gör berättelserna publika.

//Leif








  




Kommentarer
Postat av: maria stam

Mycket intressant att ta del av om dina reflektioner kring arbetet. Något som slår mig när jag läser är att detta sätt att arbeta verkligen får eleverna att reflektera och argumentera för egna ställningstaganden. Dels måste de ta ställning i etiska och moraliska frågor kopplat till historien, dels får de förklara och belysa de val de gjort i sina digitala berättelser. Mycket bra att du delgav oss läsare både publikens reflektioner och gruppens svar och syn på sitt arbete!

Något jag saknar dock är ett namn, en titel på de berättelser eleverna gjort. För mig, som sett deras arbete, skulle det vara intressant att se vilka digitala historier det handlade om (även om jag kan lista ut det utifrån deras kommentarer) och för läsare som inte sett några berättelser skulle en titel ge lite ledtrådar till vad berättelserna handlade om.

Jag blir också glad när jag ser att den redovisningsform ni använt gör att diskussioner kring det mediespecifika automatiskt uppstår då eleverna skall kommentera historierna efter att de sett dem. Bra grepp att låta publiken uttala sig först och sedan släppa in de elever som gjort berättelserna med förklaringar och intentioner i mediet. /Maria

2008-08-26 @ 21:56:37
Postat av: Lennart Axelsson

Kan bara instämma med Maria. Mycket intressant och ett fantastiskt underlag för fortsatta diskussioner och reflexioner. Vi planerar mediepedagogisk konferens i höst (27-28 nov i Växjö). Här kan också era erfarenheter diskuteras vidare./Lennart

2008-08-27 @ 20:27:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0