Temagruppsmöte den 23/1. Dags att börja arbeta med eleverna.

Möte den 23 januari

Träff hos Maria. Medverkande var Lars Palm, Leif Svensson, Ami Bacher, Lars Lind, Eva Sjöstrand, Sara Lindqvist, Peter Milton, Maria Stam, Magnus Engvall.

Nu går vi vidare under våren med att koppla arbetet till projekt ute på skolorna på olika sätt. Lars, Leif och Cila iVäxjö kommer att arbeta med världskrigen och förintelsen. Eleverna kommer att få arbeta med digitala berättelser bland annat..

Ami, Eva och Lars på Färjestadens skola kommer att koppla arbetet till ämnet livskunskap som under förra året initierats i Mörbylångas skolor. Arbetet kommer att ske med film, digitala berättelser och bilder.

I arbetet kommer varje skola formulera sig runt innehåll och syfte med kursen och här tänka både på innehåll och form. Processen följs på skolorna. Efter avslutat arbete tittar vi gemensamt på det färdiga resultatet och diskuterar analysmetoder och bedömning.

Arbetet kommer att börja inom kort på Ringsbergsskolan och innan påsk är även Färjestaden igång. Planeringen inför arbetet kommer att presenteras här på bloggen.
Lars Palm visde en bedömningsmatris ? bedömning av elevens roll i skapande processer? som används på Ringsbergsskolan som var mycket intressant och som kommer att användas och utvecklas i det kommande praktiska arbetet. Lars lovade att lägga ut den här på bloggen.

Vi talade om att synliggöra det egna arbetet ute i klassrummen och att titta på det ämnesspecifika och det mediespecifika. Att det kan vara en god idé att konkret formulera sig om vad eleverna ska ha med sig när de är klara.

Peter Milton visade exempel på hur han arbetat med digitala historier utifrån boken I taket lyser stjärnorna, av Johanna Thydell. Kapitel lästes in och visualiserades med bilder som tecknats eller fotograferats.

Lars Palm visade upp en musikvideo där eleverna i fyra olika grupper ansvarat för olika delar av filmen. En skrev texten, en gjorde musiken, en animerade och en spelade in video. Filmen avspeglar en bra samverkan mellan grupperna och inom varje team. Miljön handlade musikvideon om men oj vad mycket annat de måste ha lärt sig samtidigt. Matrisen som jag tidigare nämnde användes vid bedömning av det arbetet.

Sara Lindqvist och Eva visade upp bilder på eleverna som med ansiktsuttryck och kroppsspråk förklarade vad alla dessa fyndiga smilisar egentligen betyder. Självklart det mesta, när man väl ser det. Mycket kul. ___________________________________________________

DIGITALA BERÄTTELSER
Tom Gagner ska arbeta med digitala berättelser tillsammans med VFU studenter i AU2 . Först ska de skriva en loggbok och sedan är tanken att denna ska visualiseras. Maria har fått en förfrågan om att ta in de färdiga berättelserna i vår temagrupp, utifrån vår inriktning, se på dem och diskutera hur dessa ska bedömas. Vi var alla positiva till detta. Hur bedömer vi när vi bara ser det färdiga resultatet och ingenting känner till om processen eller studentens bakgrund och förutsättningar?
_____________________________________________________

SATELLITSKOLAN En intressant sak som kommit fram är att man på Satellitskolan i Malmö har fått en förfrågan om hur man där gör för att bedöma arbetet. Satellitskolan är en 7-9skola som är helt inriktad på att använda sig av medier i alla ämnen. Utifrån skolverkets förfrågan har de just nu ett arbete runt samma frågor som vi ställer i temagruppen. Maria pekar på att Skolverket tidigare tittat på hur lärarna såg på bildämnet och kan se paralleller. Man hade då produkten och processen, precis på samma sätt som i skapande med medier. Man kan också göra en jämförelse med hur man gjorde med ?muntlig framställan? där det inte heller fanns några klara kriterier. Kontakten kommer att fortsätta och förhoppningsvis kommer vi att ha ett utbyte runt varandras arbete.
___________________________________________________

VAD ÄR INTELLIGENS? OCH HUR FÅR MAN ELEVER ATT REFLEKTERA ÖVER SITT EGET ARBETE?

Maria föreläste om Howard Gardners sju intelligenser ( nu är de väl uppe i elva eller nåt) Som är bra att ha med sig in i arbetet med bedömning av processer och resultat inom skapande med medier och annan estetisk verksamhet. Kan inte skriva så mycket om det här men här är i alla fall de ursprungliga intelligenserna som Gardner ?upptäckte?:
Språklig
Matematisk,
logisk
Musikalisk
Spatial
Kroppslig
Mellanmänsklig
Personlig

I sammanhanget antecknade jag också ner en definition av ?multiintelligensteori?: lyder så här:
?förmågan att lösa problem eller framställa produkter som värderas högt i ett eller flera kulturella sammanhang.? (missade vem som skrivit den,Gardner också kanske? )

Med tanke på att reflektera över sitt eget arbete och att bedöma processer kom Maria också in på Arts Propel som handlar om Produktion ? Reflektion ? Lärande. Detta är tre moment som man rör sig runt, hur man vill återkommande. Många underlag till bedömning och matriser har sitt ursprung i Arts Propel vad jag förstår.

Reflektionen efteråt och under processen är något som vi talat om en hel del. Hur går man in i processen? Med givna mål eller med en tanke på att processen blir bättre om den får ha sin gång för att reflekteras över efteråt? Har barnen själva har en god förmåga att reflektera över sitt arbete utan att få riktlinjer i förväg eller behövs ett ramverk?
Kanske handlar det mer om att vara trygg i sin roll som lärare? För att kunna improvisera måste man vara väldigt påläst. Med andra ord; för att våga släppa taget måste du vara trygg och det hänger ihop med att du kan och vet dina ämnen.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Hoppsan, Ursäkta Leif, Nu är det ändrat.

2008-02-18 @ 16:10:04
Postat av: Anonym

Hoppsan, Ursäkta Leif, nu är det ändrat.

2008-02-18 @ 16:11:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0